Sådan kan I skabe et bedre indeklima på arbejdspladsen
Gode råd sep 22, 2020
Der er rigtig mange ting, der har en betydning for effektiviteten og arbejdskvaliteten på en arbejdsplads – velfungerende it-systemer, passende maskiner, glade medarbejdere og gode arbejdsforhold. Listen er lang, og kan blive ved i lang tid, men en af de vigtige punkter, der ofte bliver overset, er at der skal være et godt indeklima på arbejdspladsen. Indeklimaet hænger næsten altid sammen med kvaliteten af arbejdet, fordi de ansatte har noget lettere ved at koncentrere sig, når arbejdet bliver lavet i et ordentligt indeklima.
God udluftning
Et af de største problemer med indeklimaet på mange arbejdspladser er, at luften hurtigt bliver meget indelukket. Der sidder ofte mange mennesker på et kontor eller arbejder mange mennesker på et lager, og hvis der ikke bliver luftet ud imens, bliver ilten langsomt hevet ud af luften. Det vil blive indelukket, og det kan faktisk godt blive rigtig svært for de ansatte at trække vejret. Det er generelt et problem, fordi det vil gå udover mange af de ansattes koncentrationsevner, men er der i forvejen nogle, der lider af lungesygdomme som astma og KOL, kan dette blive endnu værre for dem.
Temperaturregulering
Udover at luften helst ikke skal blive trykket på arbejdspladsen, skal temperaturen også helst holdes stabil. Det skal hverken være for varmt eller for koldt, da det heller ikke er en god forudsætning for at lave et ordentligt stykke arbejde.
Fjern dårlig lugt fra afløbet med en selvrensende vandlås
En helt tredje ting ved indeklimaet der kan være forstyrrende for arbejdet, er hvis der kommer en dårlig lugt fra afløb og toiletter. Det bliver svært for de ansatte at koncentrere sig om andet end den dårlige lugt, og det er derfor en god ide at fjerne den hurtigst muligt – den dårlige lugt fra afløbet kan bl.a. fjernes med en selvrensende vandlås.