Marketing – gør-det-selv eller professionelt?
Erhverv aug 26, 2019
Som iværksætter lever man ofte et hektisk liv, hvor der er mange daglige gøremål. Man har trods alt startet en virksomhed og er villig til at lægge de ressourcer i den, det kræver for at få succes.
Netop succes er typisk målt på mængden af kunder – eller i hvert fald evnen til at generere et overskud, som et minimum. Men uden markedsføring, hvordan skal kunderne så finde frem til den nye butik, service eller koncept?
Marketing er vigtigt. Det er indiskutabelt. Men hvem kan løse opgaven, dig selv eller en professionel samarbejdspartner?
Gør-det-selv marketing
Marketing er et vidt begreb. Det inkluderer både on- og offline aktiviteter og en verden af underdiscipliner. Som et minimum forudsætter moderne markedsføring dog, at du har kendskab til SEO, Google Ads, Facebook Ads og e-mail marketing. Derudover er det en stor fordel, hvis du er velbevandret i discipliner som presse og PR samt design (til logo, tryksager etc.). Ja, der er meget at holde styr på, og selv hvis du mestrede alle disciplinerne, ville du så have tiden til at udføre dem, så de rent faktisk bidrager til din nye forretning?
Svaret vil typisk være nej. Det går mange timer alene med at opsætte kampagner, som dernæst også kræver vedligeholdelse.
Løsningen? Få hjælp andetsteds fra.
Professionel hjælp til marketing
Hvis der er flere personer med de nødvendige markedsfæringskompetencer i den nye virksomhed, eller i fra start har mulighed at ansætte en person på fuldtid, er det naturligvis en oplagt mulighed.
De fleste nystartende virksomheder har dog ingen af delene. Derfor kan det være en fordel at få styr på sit budget og rette kontakt til et digitalt bureau, som kan håndtere markedsføringsindsatsen.
Der findes mange bureauer, der kan hjælpe med dette, så det kan kræve en vis portion research, før man indleder et partnerskab. Hernæst kan virksomheden dog drage nytte af professionel hjælp til opsætning og vedligeholdelse af kampagner, der trækker nye brugere / kunder til.
Det er naturligvis vigtigt, at der er god kemi mellem dig og det valgte bureau, og at de kan, hvad de siger. Det kan naturligvis være svært at gisne om, så undersøg derfor gerne deres online ry ved at google eller se på f.eks. Trustpilot. Er der mange tilfredse kunder, er der stor sandsynlighed for, du også oplever et positivt – og ikke mindst værdifuldt – forløb.
Husk desuden at vælge en partner, der er god til at holde dig ajourført. Selvom du ikke har tid til at håndtere marketing, betyder det nemlig ikke, at du ikke bør følge udviklingen nøje.