Derfor er firmagaver en investering i sig selv
Erhverv dec 08, 2020
Det er fortsat populært at give firmagaver til jul. Ikke kun fordi der eksisterer stærke juletraditioner i mange danske virksomheder, men også fordi det giver god mening for virksomheden at pleje sit personale. Desuden er den økonomiske byrde i at give julegaver til sine ansatte ikke så stor, da der er gode skattefordele at drage nytte af.
Det giver med andre ord kun god mening at give disse firmajulegaver, fordi de er med til at styrke relationen mellem ansat og arbejdsgiver. Udveksling af gaver er at ritual, der tillægges stor værdi i den vestlige kultur. Det er en mulighed for at vise, at vi sætter pris på vores familie, venner eller netop ansatte.
Gaverne er med andre ord med til at vise, at virksomheden værdsætter sine ansatte, hvilket er en investering i det gensidige loyalitetsforhold, som bør være på enhver arbejdsplads. Gaven skal naturligvis være afmålt, da gestussen i den fortæller den ansatte indirekte, ”hvor meget”, der sættes pris på personen. Dermed ikke sagt, at man er tvunget til at give kæmpe gaver, men derimod at en ”for lille” gave vil gøre udvekslingen ubetydelig og kan sætte negative spor.
En god måde at håndtere gaveudvekslingen på er derfor ved at investere i en gaveshop. En gaveshop er et udtryk for en webshop, der er afgrænset via et personligt login. De ansatte får derfor et login, hvorefter de ser de muligheder, de kan vælge imellem. Fordelen er, at den ansatte kan finde præcis den rette gave (da alle ansatte har forskellige præferencer kan administrationen ellers blive svær), mens virksomheden får adgang til gode gaver inden for det valgte budget – hvor gaverne ligger under butiksprisen, så det også syner af mere for den ansatte.
Nogle vælger oplevelserne
Det er ikke alle firmaer, der giver fysiske gaver. Nogle vælger oplevelsen. Her er fordelen, at virksomheden styrker de sociale bånd og kan foretage noget team-byggende udenfor arbejdspladsens vægge.
Oplevelserne kan være vidt forskellige, lige fra standup, spisning eller f.eks. action som gokart, som du kan læse mere om her.
Mulighederne er mange her, men kunsten er at finde en begivenhed eller aktivitet, som alle på arbejdspladsen vil elske. Det kan til tider være en udfordring, da sammensætningen af ansatte som regel er forskudt på alder, køn og interesser.
Derfor vælger mange faktisk begge dele – og får derved både mulighed for at give den klassiske julegave og senere styrke relationerne mellem de ansatte via arrangementer uden for virksomhedens domicil.