Derfor betyder effektivitet så meget i enhver virksomhed
Erhverv sep 15, 2020
Der går mange ting ind i at føre en virksomhed, og det er en ekstremt kringlet proces at få virksomheden til at løbe rundt. Der skal både være styr på det interne på arbejdspladsen, ligesom der skal være styr på marketing og salg. Kundekontakten er altbetydende for virksomhedens omsætning, og I skal gerne få omvendt så mange kolde leads til varme leads som overhovedet muligt. Midt i alt dette er der også et spørgsmål om kvalitet og effektivitet, som er to vigtige egenskaber I skal lykkes med at kombinere på bedst mulige måde.
Effektiviteten på arbejdspladsen skal gå hånd i hånd med trivslen
Selvom det er en selvfølge, at kunderne er en af de vigtigste dele af virksomheden, fordi det er dem, der får salget og dermed selve virksomheden til at køre rundt, så er kundekontakten ofte afhængig af de dygtige sælgere, som virksomheden har ansat, ligesom resten af virksomhedens arbejde ikke kan fungere uden kvalitet på de forskellige stillinger.
Effektivitet blandt alle medarbejdere er vigtigt for virksomhedens succes, men uden god trivsel og godt samarbejde er der altså ingen effektivitet – i stedet vil der være umotiverede medarbejde, der i virkeligheden lige så gerne ville arbejde et andet sted.
Fra kolde leads til købende kunder
Hele målet med virksomheden er at få omdannet de kolde leads, altså de potentielle kunder, der ikke viser den store interesse for din service, til en købende kunde, der har fundet ud af, at dit produkt er det, der løser deres problem. Denne proces sker i høj grad igennem tæt kontakt med kunden, hvor kunden får en god oplevelse med virksomheden.
I må heller ikke lægge skjul på, at det lige præcis er jeres produkt, som kunden har brug for i deres søgen på en løsning på en bestemt problematik. Men denne proces skal også være effektiv.
Én ting der dog er meget vigtig, er at effektiviteten ikke må gå udover kundens oplevelse med virksomheden, fordi det så næsten aldrig vil komme til at ende i salg. Samtidigt må processen heller ikke tage alt for lang tid, fordi det så kommer til at gå udover virksomhedens ressourcer, og der kunne være fundet andre leads i mellemtiden – det gælder altså om at befinde sig på den hårfine linje imellem effektivitet og god kundeservice.
Teknologien udvikler sig hele tiden – så brug den!
Er der én ting, der virkelig er effektivt, er det hvis I kan få et system til at gøre noget automatisk, som der ellers skulle bruges menneskelig arbejdskraft på. Når det kommer til markedsføring, er dette også en mulighed med f.eks. inbound marketing. Med inbound marketing får du en mere automatisk markedsføring, men uden at det kommer til at føles robotagtigt for kunden – det er altså det bedste fra begge verdener. På den måde kan du få det samme ud af kunden, mens der så kan bruges mere arbejdskraft et andet sted – og så går det ikke engang udover kvaliteten af kundens oplevelse!