Genveje til en mere smidig forretning
Erhverv dec 20, 2021

Dette indhold er sponsoreret.
Som virksomhedsejer er man altid på udkig efter nye måder at gøre sin forretning mere smidig og effektiv. Det handler om at få så meget ud af de forhåndenværende ressourcer som muligt. Nogle gange kan man dog blive så fastlåst i arbejdsgange og rutiner, at man slet ikke får øje på oplagte måder at forbedre sin forretning på. Men med et lille skift i perspektiv kan man få øjnene op for nye og anderledes måder at drive forretning på. Måder, der måske endda kan give et positivt resultat på bundlinjen. Vi har samlet tre gode bud på spørgsmål, du kan stille dig selv i dag.
Skal jeg overlade flere opgaver til andre virksomheder?
Det kan være svært at få øje på de områder af din forretning, som du med fordel kunne overlade til andre. Men måske kunne det betale sig for dig at overveje det en ekstra gang. Giv derfor din virksomhed et strategisk eftersyn, hvor du spørger dig selv: Bruger vi for mange unødige ressourcer på dette? Ville vi gerne kunne koncentrere os om noget andet? Kan andre gøre det billigere? Måske kunne I skifte jeres eget lager ud med et professionelt lagerhotel. Eller måske kunne I bruge eksterne konsulenter til rekruttering. I mange tilfælde kan det lette din forretning at uddelegere.
Skal jeg afholde kortere møder?
Møder fylder rigtigt meget i de fleste virksomheder. Og det sker desværre lidt for ofte, at mødedeltagere efter et afsluttet møde kan være i tvivl om, hvad de egentlig fik ud af mødet. Det er spild af tid – og det skal du ikke acceptere. Dine medarbejderes tid er din vigtigste ressource. Overvej derfor en anden mødeform. Måske skal der helt fast afholdes kortere møder? Måske skal I have bedre dagsordener – og en mødekultur, hvor det er normen at skære igennem og gå videre, når der går tomgang i et dagsordenpunkt? Udse dig de gode ordstyrere, og skub dem i front.
Går jeg ned på udstyr?
Det kan måske virke kontraintuitivt – men nogle gange skal man bruge penge for at tjene penge. Spørg dig selv, om du og dine medarbejdere har det udstyr og de systemer, som gør jer i stand til at arbejde så effektivt som muligt. Alt for ofte sidder man fast i en gammel it-løsning eller noget gammelt teknik, og man får det ikke udskiftet – måske fordi det er for dyrt. Men det er afgørende for både arbejdsglæde og effektivitet, at dit og dine medarbejderes udstyr er i orden.
Ved at stille dig selv disse simple spørgsmål kan du måske få øjnene op for områder, hvor din virksomhed kan blive endnu mere effektiv.