Fungerer teksten på din hjemmeside?
B2B jan 22, 2020
For mange erhvervsdrivende er det af stor betydning, deres hjemmesider fremstår professionelt. Gør de ikke, opstår der hurtigt mistro hos de besøgende brugere, som også er de potentielle kunder.
En hjemmeside skal fremstå professionelt på flere måder. Der er krav til UX – altså brugervenlighed i designet, der er krav til design i form af billeder og video, ligesom der er krav til tekstens professionalisme. Vi vil her se på sidstnævnte.
Sådan skal du udforme tekster til web
Der er forskel på, hvor meget brugerne gider at læse på din hjemmeside. Det hele afhænger af deres formål der. Skal de researche et emne, som du har skrevet en lang artikel om, vil de gerne sluge hvert et ord (forudsat det er godt skrevet), mens de næppe gider læse lange tekster, såfremt de leder efter et produkt, de allerede har kendskab til. Derfor skal du have defineret det formål, som brugeren ankommer med.
Uanset hvad, vil brugerne dog typisk se overskrifter og fremhævede afsnit. Her har du mulighed for at påvirke deres købsbeslutning eller lyst til at kontakte dig, hvis du er god til at få dit budskab igennem.
En god tekst til hjemmeside bør derfor servere budskabet på en sikker måde, hvilket gøres bedst i et klart sprog med korte sætninger. Desuden er det psykologisk kendt, at vores hjerne nyder at forstå det vi læser, hvilket den belønner ved at sende ’gode signaler’ til kroppen. Det fører med andre ord brugeren nærmere et køb eller kontakt. Dermed ikke sagt, at korte sætninger og letlæseligt sprog er de eneste faktorer, som spiller ind.
Det er nemlig også vigtigt, at der er samme tone igennem teksten, og ikke mindst at tonen matcher dit brand – altså det image din virksomhed har hos målgruppen. Er der ikke message match mellem tekst og brand, vil der opstå tvivl, og der vil du ikke have. Hver eneste lille form for tvivl er nemlig med til at skubbe brugeren nærmere dine konkurrenter. Brugeren skal helst engageres og opfordres til at handle nu og her, så han eller hun ikke venter til en anden dag. Det betyder nemlig tid væk fra det tilbud, du serverer – og det mindsker konverteringsraten.
Hav derfor fokus på konsistens, klart sprog, fængende overskrifter og psykologiske salgstriggere som knaphed, social proof (f.eks. testimonials) og autoritet.