Sådan gør du økonomien overskuelig
B2B okt 14, 2019
Hvis du føler, at det er svært at holde styr på din egen og din virksomheds økonomi, så er du ikke alene i dette problem. Det kan nemlig blive uoverskueligt, især når man ejer et tidskrævende firma, eller en tidskrævende virksomhed, hvor man måske har en tendens til at fokusere på andre ting. For det første kan du starte med at tale med professionelle, hvis du faktisk har ingen idé om hvordan du kan føre regnskaber. Her kan du jo også tale med nogle af dine venner, der har en fod i denne verden. Man skal have et godt greb om de grundlæggende bogføringstermer, hvis dette skal lykkes. For at gøre dette mere overskueligt, kunne man evt. have én dag hver uge, hvor man blot fokuserer på regnskab, så man også får lært det mere effektivt.
Ansæt en bogholder
Hvis du virkelig bare ikke føler, at dette er et ansvar, du kan antage dig, da du har så mange andre ting, så kan det være en god idé, at ansætte en bogholder. En bogholder kan hjælpe dig med at få overblik over bogføringer og regnskaber i din virksomhed. Man kan finde sådanne bogholdere på nettet, hvor der findes lister over hvem de er, og hvor de befinder sig. Et godt tip er, at vælge en bogholder, der bor tæt på din virksomhed, så transport ikke behøver at være en udfordring. En bogholder er helt generelt en person, der holder styr på regnskaberne, herunder også lønning og skatter mm.
Bogholder eller revisor?
En bogholder og en revisor er ikke det samme, selvom man måske tror det. En bogholder udarbejder regnskab, mens en revisor reviderer et allerede udarbejdet regnskab, og giver råd i forhold til dette. Ordet ’bogholder’ kommer faktisk fra at man i gamle dage førte regnskab i en bog, som bogholderen altså havde styr på.